✰ INDONESIA ✰
i LOVE you
Khairol Fadzli <3

hello peeps,

nk dijadikan cerita, sehari sebelum berangkat aku & ira punye lah happy tak boleh tido sbb excited nk pegi travel jauh naik flight kn. tp mcm mane pun kami tertido dlm pukul 2 pagi. bangun pukul 6 siap2 packing siap masukkn makanan siap pindah beg siap angkat beg dlm krete. lin n abg zam n ryan pun smpai dlm pukul 8 mcmtu. mazuin b abg wan nnt terus jumpe kt lcct. pastu mak ayah naik kereta smpai epot. aku lin ira abg zam ryan naik bas smpai lcct.

smpai lcct kami makan di mcd sambil tunggu mazuin n mak.dandan pulak ayah beli 8 bungkus nasi lemak so kitorang terpaksa makan dlm mase 10 mnit. dh makan perut semua dh kenyang dh kami pun pegi boarding. ok dah laaaaaaaaaaaama gile aku xnaik flight. last skali aku naik flight mase2 kecik2 ade jaket biru rambut pendek baju tuck in dlm selua. ? . hahha. pastu boarding ape sume aku tuka tmpt ngn ayah sbb ayah dpt tepi tingkap. kecut perut jugak rasenye bile flight nk naik tu kn. rasa mcm nk muntah pun ade tapi xde la mual mana.

the best part was ...

bukan akuuuuuu. ni kerja ryannnnnn. haha. sioooot habis boot habis jeans bau muntah dia. sebaik die comel klu tak mmg aku hayun die kt lua tingkap kapal terbang tu. tp mcm xsampai hati pulak kn. dah die dah nk muntah nk wat cne. hahah. dan2 die nk muntah kt aku pulak tu. ok nasib aku malang. cis.

ok kemudian tibalah kami di soekarno hatta jakarta. first time menjejakkn kaki di negara orang (selain pergi singapore) excited lah kan. amik gmba semua. naik bas smpai epot die. passport sntiasa d tgn. smpai2 je ada org pegang kad tulis MR MAZUIN KL LUCKY haha ok mr mazuin. name org tu lucky. dia dan bapak die, pak budi ialah supir kami. supir tu driver btw. ok jadi dh angkat barang, dh berkenalan semua kami pun mula kan perjalanan selama 4 jam ke kota Bandung. mule2 je excited amik2 gmba semua. bahase pun pelik je rambu lah kecepatan lah ape lah. pastu kt highway tu dh boring sbb nmpk pokok je semua kn same je mcm kt msia jadi kami pun tertido. bangun2 je smpai kt rnr mane tah. makan masakan padang. sedap ok. first time aku makan nasi n berselera bile bukan dkt rumah.

lepas dh makan kenyang semua kami pun sambung perjalanan. tertido lagi. bangun2 je pak budi ckp inilah bandung. mlm tu g check in kt hotel ni. ada 3 katil. besa. tp masa tu dah malam sbb pukul 6 kt sane dh gelap kn

malam tu singgah kt rumah mode. tmpt shopping. aku beli sweater hitam zara. lebih kurang 120 ribu. same mcm 50 rggt msia? sweater tu aku pakai smpai balik msia. best. slese. ni gmba ira.

pastu malam tu tido la kt hotel. makan maggee dulu. panas2. sedapp. bangun esk pagi pukul 6. sbb nk g gunung brapi. tankuban parahu. best kt situ. sejuk je.

lepastu kami ke kampung daun. cantik tmpt tu. mcm tmpt makan tp mahal. decor die je yg cntk. tapi air tejun die mcm kotor tapi masa tu ade org bersih2kn lagi

kemudian pulang berehat sbentar di hotel. petang tu kami keluar lagi ke Pasar Baru. situ beli telekung. cantik n murah jgk la. amik gmba sikit kt rooftop tmpt parking. nmpk la seluruh bandung.

malam tu singgah tempat jual barang2 kulit. mak beli kasut baru kt situ. abg wan pun beli. cah ira yaya pulak sibuk beli tshirt bandung sbb malam tu last kt bandung kn.balik mlm tu semua k.o penat. tp malam tu packing balik sbb esok pagi dh kene gerak jakarta.

pagi tu dh bangun semua siap mandi pkol 6 mcmtu. makan breakfast yg dihantar depan pintu. makan same2 dgn lucky n pak budi. kami pun gerak ke puncak. sejuk sgt kt situ. nafas pun ada mcm asap2 klua.

lepastu makan kt restoran masakan padang jugak. sedapp. kenyang. makan bertambah lagi.restoran tu byk cermin. so best amik gamba syok sendiri

sebelum sampai jakarta kami singgah di bogor. tapi hujan lebat so xdpt klua amik gmba depan istana ada rusa byk bkeliaran dlm kawasan istana. tak silap aku kt situ dulu ada org british mane tah ddok. yg kuasai singapore tu. sape tah. failed sejarah betul. ahha.

lepastu smpai lah jakarta. jem habis. singgah kat ancol. ade mcm roller coaster kt situ. ada underwater world tapi tak masuk pun sbb tiket sorang da 90 ribu. pastu kitorang g amik gmba kt laut kt situ.

g check in kt hotel n square. boleh la hotel tu. layan je. pastu mlm tu klua g shopping complex matahari. kt sana aku beli selua coklet 99 ribu. dlm 35 rggt mcmtu. skinny habis. mmg indon lah kn. slua tu aku pakai masa balik esok hari.

bangun pagi esoknya pukul 5 pagi mcmtu. tros mandi air panas. siap2 packing tros sbb da nak balik kn. g breakfast dlu kt hotel. then bawak beg ke lobi.

singgah kat masjid istiqlal. seberang masjid ada church.

pastu singgah museum. tak masuk pun sbb nnt tak sempat nk shopping. depan museum ada tmpt main basikal. haha tgn aku yg terketar2 ni ha nk bwk basikal. lagi ah. sepanjang bawak basikal n carry yaya aku menjerit2 mcm gile sbb takot jatuh tgn pun tak stable. dah lama gila tak bawak basikal.

sepanjang aku bwk basikal ade budak kecik indon ni tlg aku. die asyk ckp pelan pelan la kak. nila budaknye.

ok mase amik gmbar ni die peluk aku dr blakang. SCARY. haha

kemudian kami sambung shopping di tanah abang. kt situ beli baju i love jakarta la byk lagi. mak mazin ira beli kain lace nk buat baju. pkol 11.30 semua berkumpul balik and ready nk g epot.

------

aku bangun2 je dh smpai epot. tkial2 kluakan beg semua. dah salam2 ngn pak budi n lucky ucap selamat tggl smua. tros g check in pastu ada indon gemuk tu lambat buat kerja. kitorang pun smpai lmbt sbb maklumlah jakarta ni kn jalan jem. sentiasa.pastu yaya nk g beri lah ira nk kencing lin nk buat susu semua tu. pastu kude ryan nk kene balut lagi. bertambah2 lambat. bile dh lmbt semua org dah tencen. terpaksa berlari2 ke pintu 4. ok aku lari ngn ira yaya bwk beg lagi. tp mase tu kitorang gelak2. masa tu semua org pun lari ayam lg. tp dah berkali2 org tu wat annoucement last call last call nk ke malaysia kitorang pun ape lagi. lari lah selaju mungkin. mazuin n wan kt blakang kitroang. mase tu mak ayah lin abg zam ryan semua dah tertinggal kt blakang xtawu ape kaba dorang. ok seriously masa tu semua dah kecut perut takot miss flight. org indon yg cek2 passport tu pun suruh lari kak lari kitorang pun lari lah semua. mmg klaka habis tp masa tu tak klaka sgt la kan sbb lin ckp nk potong queue sbb dah final call kn.indon yg bratur bagi je kitorang potong line tapi lelaki yg uruskn passport tu semua  tak kasi kitorang potong line n suruh kitorang g blakang balik. hahaha mmg klaka. lin ckp 'alah try je' lg a kitorang tergelak2 disamping kecut perut takut tak sempat naik flight. smpai2 je naik bas. yg masuk bas dulu ira yaya n aku lah. kemudian mazuin n abg wan naik. semua tercungap2 mcm anjing gile sbb lari sekuat hati kn td. den mak pulak naik bas sorang2 tercungap2 tny mane abg zam. haha punye lah klaka sbb dah bayangkan cene mak leh smpai dulu. knp mak tak smpai dgn lin ayah abg zam n ryan. mungkin mak lari paling laju dn dh x egt dunia. hahahaha. lepastu dlm 2 mnit kemudian baru lin ayah abg zam smpai.ayah yg pegang ryan sbb mase lari2 lin dah xlarat dah nk pengsan katenye so die main pas2 ryan kt ayah. ryan pulak gelak2 sbb semua org berlari2. abg zam pulak kene tahan kt blakang sbb bawak susu air panas semua org tu nk cek. dala abg zam kaki die bengkak. pun lari laju sbb die last die dh kene tinggal kt blakang sali semua org dh lari dulu. klu crite balik bnd ni mmg klaka lah boleh gelak smpai mati.rugi betul masa tu tak terengat nk record. hahaha.

dlm flight order nasi ayam n air mineral sbb duit indon ade berlebihan 50 ribu. org lain pun mkn jgk.

dah smpai tanahair tercintaaaaa

ok kt sana aku beli mcm2. beli jam same ngn yaya. beli slua coklet. beli topi RM3.50(10 ribu) beli cincin same ngn ira yaya. beli baju i love bandung & jakarta same ngn ira yaya n ada beli utk zahid & khabibah & ezat.

sampai2 msia pukul 5 stgh. naik bas ke kl sentral pukul 6. dlm pkol 7 cmtu baru smpai. kene tggu mak amik kt kl sentral lagi. berkelah lah aku kt kl sentral tu.

bende pelik kt sana?

oke rambu rambu tu mmg comel kan.

kat sana makanan byk. tp belum tentu halal. kfc mcd semua kitorang tak singgah. sbb ayam2 semua dari amerika. sembelih kt sana. entalah kn halal ke tidak . tp bile dah waswas baik takpayah makan. kt sana klu makan mmg die akn hidangkn lauk byk2. mane korang sentuh kene baya. air yg korang wajib dpt ialah air teh. teh yg xde gule langsung. jangan mintak gula. mintak 'sugar' bukan shugar mcm kite ckp bahase inggeris taw. tapi sugar. haha. so bile dah kurang gule dlm badan kite dh xde energy. asyik nk tido je. sbb tu jugak semua org asal travel dlm krete pak budi bawak, mesti tidur je memanjang. rugi kot tak cuci mate tgk negara org puas2. so bile kite nk mintak teh o ais yg sedap mcm kt msia ni. kite kene mintak teh manis ais satu. sedih kn kurang gule kt sana. org kt sana pun semua muka mcm melayu habis. mcm org msia. kt sana x byk india.aku xpenah nmpk india pun. pengemis kt sana mmg myedihkn. tp kite tak tawu mungkin dorg tu sindiket ape2. so klu nk bg pun takyah kesian sgt bg smpai 10 ribu sbb belum tentu dorg sendiri dpt duit tu.kat sana ada je org gile ke pengemis prempuan tak pakai baju. mmg nmpk habis. umur prempuan tu mcm 40 tahun. org pndang prempuan tu org gelak je. bukan nk bg baju ke ape ttup sikit ape yg spatutnye kn. mmg susah tgk keadaan kt sana. miskin sgt. tp bile ada yg kaya. rumah besar harge dlm 7  8 milia. duit dorg 1 juta Rm350. so kire ah sendri. kt sana makan kene jage. klu perut tak kuat mst cirit birit mcm yaya n ira skrg.
so kt sana mmg kitorang tak makan tepi2 jalan tu. kitorang mkn kt restoran betul2 lah kn.

okay dah habis cerita. sabtu ahad ni nk g batu gajah lagi ngn mak ayah ira. saje gedik.

next stop ,

singapore !

➾ 0 thoughts || dear stalkers ,shout here !